חיפוש

מה ההבדל בין יחסי מרות ליחסי תלות

תנועת "מי טו" והמודעות לתופעת ההטרדות המיניות נמצאת במגמת נסיקה מתמדת בשנים האחרונות. נראה כי התחום שהיה אפור ומעורפל במשך שנים, מיטיב לשרטט מחדש גבולות ברורים וחדים בכל הנוגע להתנהגות נאותה בחברה. במאמר זה נעסוק בהבדל בין יחסי מרות ליחסי תלות, ובפוטנציאל הפגיעה בקורבנות המוצאים עצמם מתאימים להגדרות אלו. 

 

יחסי מרות- חוסר איזון מסוכן

בכל הנוגע להגדרה היבשה, יחסי מרות מתקיימים במערכת יחסים בין שני אנשים, אשר מתוקף מקצועם, עבודתם או מעמדם, כאשר לאחד הצדדים באותה מערכת ישנה עדיפות מסוימת ויכולת השפעה לא מבוטלת על הצד השני, מתוקף הכוח שבידו או מתוקף סמכותו.

הקורבן שנמצא בסטטוס הנמוך מבעל הכוח, מוצא עצמו נאלץ לשתף פעולה בעל כורחו ואף להביע הסכמה, כזו שאינה נובעת מרצונו החופשי אלא מתוך חשש מההשלכות של חוסר שיתוף פעולה. אם אתם או מי מקרוביכם נפלתם קורבן להטרדה מינית כתוצאה מיחסי מרות או יחסי תלות, צרו קשר בהקדם עם עורך דין דורון ויינרייך, הנחשב למומחה בתחום.

 

ניצול יחסי מרות במקום העבודה

דוגמה קלאסית לניצול מסוכן של יחסי מרות היא כמובן הטרדה מינית מצד המעביד במקום העבודה, שכן מעמדו והתלות הכלכלית בו ובהחלטותיו, מניעות אותו לנצל את כוחו לרעה ולפגיעה בעובדים הכפופים לו. המעביד יודע שהקורבן יעדיף שלא לשלם את מחיר ההתנגדות לו, ונאלץ לסור למרותו, גם במחיר של טובות הנאה בעלות אופי מיני.

במציאות הכלכלית במדינת ישראל הקשה גם כך, המחשבה על אובדן הפרנסה עשויה לערפל את שיקול הדעת של הקורבן בכל הנוגע לדרכי הפעולה האפשריות כתוצאה מהטרדה מינית במקום העבודה.

 

יחסי תלות- קרקע פורייה לניצול מיני

יחסי תלות שונים מיחסי מרות, שכן התלות במערכת היחסים אינה נובעת בדרך כלל ממניעים כספיים כי אם נפשיים, מה שהופך את הסוגייה לרגישה יותר ואת ניצול יחסי תלות לחמורים יותר, בחלק מהמקרים. מדובר בקשר שבו אחד הצדדים תלוי בסיפוק צורך מסוים המתאפשר מהצד השני, כאשר לרוב מדובר בצורך נפשי, רפואי או טיפולי.

רוב המקרים של הטרדות מיניות המתבצעות בקטינים, כאשר החשוד הוא בגיר, נחשבים ליחסי תלות, כאשר הם בדרך כלל אינם בעלי משאבים נפשיים לעבד את הסיטואציה ונחשבים חסרי ישע במקרים אלה.

 

דוגמאות ליחסי תלות

ישנן למרבה הצער, דוגמאות רבות לניצול יחסי תלות. אחד המקרים השכיחים ביותר של ניצול יחסי תלות הוא ביחסים שבין מטפל רגשי למטופל.

יחסי תלות כאלה, גם אם בהסכמה, נחשבים אסורים על פי חוק, שכן המטופל לא רק שתלוי במטפל שלו בתלות רגשית שהולכת ומעמיקה, הרי שמצבו המנטלי הראשוני מרגע שנוצר הקשר הוא רעוע ובמידה רבה משפיע לרעה על שיקול דעתו. אם קיים חשד לניצול יחסי מרות או יחסי תלות, מומלץ לפנות לסיוע וליווי משפטי בנושא ללא דיחוי.

עורך דין להטרדה מינית

אולי תאהבו גם את

בוררות
מתי ניתן לערער על הליך בוררות?

בוררות הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר ליישוב סכסוכים בישראל. עם יתרונותיו הרבים, כגון גמישות, סודיות ומומחיות, אנשים ועסקים רבים בוחרים בבוררות על פני ליטיגציה מסורתית.

קראו עוד »