חיפוש

צו הרחקה – הדרך להימנע מאלימות במשפחה

לצערנו הרב אלימות במשפחה הפכה לנושא מאד שכיח. יש שיגידו שזה היה תמיד המצב אך היום יש יותר מודעות. כך או כך אם אתם סובלים או סובלות מאלימות במשפחה דעו שאתם או אתן לא לבד, והדבר יותר שכיח ממה שנדמה. חשוב לדעת שיש דרכים לעזור במצב המורכב הזה ושגם החוק יכול לסייע לאדם או לאישה הסובלים מאלימות. מכיוון שזה נושא כל כך רגיש וכואב נשים רבות וגם גברים נמענים מלפעול והאלימות נמשכת. חשוב לומר שיש פתרונות למצב ושלא מגיע לאף אחד לחוות אלימות, בטח לא על בסיס קבוע ובטח לא במקום שאמור להיות הכי בטוח: הבית והמשפחה. אחד מהדברים שהחוק מציע במצב כזה הוא ״צו הרחקה״, או ״צו הגנה״ צו הרחקה הוא כלי משפטי. אפשר להגדיר אותו כסוג של ״עזרה ראשונה״ שנועד להפסיק את האלימות באופן מיידי, אך לצערנו הוא מוגבל בזמן. ברגע שמוציאים צו הרחקה – על המורחק לכבד אותו.  

חשוב להכיר את הכלי המשפטי הזה ולהבין את המשמעות שלו. חשוב גם לדעת באילו מקרים ניתן להוציא צו הרחקה בתוך המשפחה? לכמה זמן הוא תקף? ומה ההליך על מנת להוציא צו הרחקה?

במאמר זה נענה על השאלות האלה ונציג את העקרונות המרכזיים והחשובים ביותר.

 

מה זה בדיוק צו הרחקה – ומה ההבדל בין צו הרחקה לצו הגנה?

דבר ראשון יש לדעת שיש הבדל בין צן הרחקה לצו הגנה.

צו הגנה יכול להינתן במעמד צד אחד בלבד לעומת צו הרחקה המצריך את הגעתם של שני הצדדים לבית המשפט. צו הגנה נועד להיות צו חרום שיאפשר הגנה מיידית. הוא יכול להיות בתוקף עד שלושה חודשים והוא מוגש בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

צו הרחקה לעומת זאת קצת שונה, הוא מצריך את הגעת שני הצדדים וניתן לשלושים יום בלבד.

 

באילו מקרים ניתן להוציא צו הרחקה או הגנה?

אדם שמופעלות נגדו אלימות בתוך המשפחה יכול להגיש בקשה להוציא צו הגנה. מומלץ מאד לשכור עורך או עורכת דין עם מוניטין מצוין והרבה ניסיון שילוו אתכם בתהליך. אם מצאתן את עצמכן במצב בו אתן צריכות להגיש צו הרחקה לבן זוג אלים אתן בוודאי נמצאות במצב לא קל. לכן חשוב שעורך הדין לא רק יהיה חד, בקיא ומנוסה אלא שגם יהיה אדם רגיש עם יכולת הכלה של המצב הקשה הזה. חשוב להתייעץ עם עורך או עורכת דין מהשלב הראשוני ביותר מהרגע שלקחתן את ההחלטה האמיצה להניע את התהליך ולסיים את האלימות. למרבה הצער למרות שהכלי המשפטי הזה נועד להרחיק את הבן זוג האלים, לא תמיד פוסק בית המשפט להוציא צו הרחקה או הגנה, לכן חשוב להתכונן היטב ולהכין את הבקשה לצו הרחקה בצורה חכמה מקיפה ובהתאם לדרישות.

 

לכמה זמן תקף הצו?

כפי שציינו כאן קודם הצו הינו זמני. חשוב מאד להמשיך את ההליכים גם אחרי שהושג צו ההרחקה ו ההגנה, שכן לצו ההרחקה יש תוקף והוא אינו פתרון תמידי. אם האלימות נמשכת יש לחשוב על צעדים מקיפים יותר. משך הצו נקבע על ידי בית המשפט וניתן גם להאריכו במקרים מסוימים. במקרים מסוימים יכול שוטר לתת את הצו. אם שוטר קבע את הצו הוא יכול לקבוע עד זמן של 14 ימים בלבד. צו הגנה יכול להיות בתוקף עד שלושה חדשים וצו הרחקה חודש בלבד.

 

מה ההליך להוצאת צו הרחקה?

המדינה ובתי המשפט מאפשרים הוצאת צו הרחקה בהליך הבא: אפשר לפנות לאחד מבתי משפט השלום, בתי המשפט לענייני משפחה או לבתי הדין הרבניים. מגיש או מגישת הבקשה ימלאו יש את טופס הבקשה לצו הגנה או ההרחקה. מעבר לטופס הם יגישו גם תצהיר וכתב ערובה. בטופס עצמו מצוינים מספר מסמכים שיש להגיש עם הטופס. אחרי ההכנה של הטופס יש להגישו למזכירות בית המשפט או בית הדין. על מנת להקל על המגישים הגשת הבקשה לא כרוכה בתשלום אגרה. מומלץ להגיע עם חבר, חברה או קרובת משפחה או מלווה על ידי עורך דין.

תהליך הגשת הבקשה אינו מאד מורכב אך יש חשיבות רבה לייצוג משפטי. במקרה הזה ייצוג משפטי חשוב גם לבקשה עצמה וגם להמשך התהליך אם יידרש כזה. עורך הדין יעזור לכם לקבל את הצו וגם לבנות את התיק בהמשך, במידה ויהיה צורך כזה.

פעמים רבות נשאלת השאלה: למה בית המשפט לא נותן בקלות צו הרחקה? הרי מדובר בדיני נפשות? התשובה קשורה לזכויות המורחק. מכיוון שהוצאת צו הרחקה מהווה למעשה פגיעה בזכויות של המורחק, בית המשפט לא נענה לבקשה באופן אוטומטי אלא דן בכל בקשה ובקשה בכובד ראש. לכן חשוב מאד שמגיש או מגישת הבקשה יוכלו להתנסח בצורה בהירה ומשכנעת.

חשוב שמגישי הבקשה ידעו מה יכולים לשאול אותם, ובכלל שיתכננו לסיטואציה המורכבת בבית המשפט.

ישנה חשיבות רבה לייצוג משפטי בשלב הזה. מערכת המשפט עלולה להיות מאד בירוקרטית והכרות איתה תקל על התהליך המורכב הזה. זה פשוט לא קל להיות במעמד הזה – בטח לא נפשית ולכן צריך עזרה, ואין בכך כל בושה. קיימים מקרים בהם האלימות כלפי בן משפחה ננקטת באופן מבלבל, ונעשה גזלייטינג, הכוונה היא שבמקרים כאלה האלימות חמקמקה והאדם המופעלת נגדו אלימות עלול להיות מבולבל. מקרים כגון אלימות מילולית או כלכלית או אווירה מאיימת בבית הם יותר מורכבים ומצריכים יותר הכנה.

לסיכום, אם מצאתם את עצמכם בחיים ברגע שבו אתם זקוקים או זקוקות להגנה מפני אלימות אל תהססו לפנות לעזרה. נכון, זה דבר קשה ולא פשוט אבל לכולם מגיעה הגנה מפני אלימות. קחו נשימה עמוקה והתחילו את התהליך.

להימנע מאלימות במשפחה

אולי תאהבו גם את

בוררות
מתי ניתן לערער על הליך בוררות?

בוררות הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר ליישוב סכסוכים בישראל. עם יתרונותיו הרבים, כגון גמישות, סודיות ומומחיות, אנשים ועסקים רבים בוחרים בבוררות על פני ליטיגציה מסורתית.

קראו עוד »