חיפוש

הטרדה מינית בבית הספר – ההגדרה, וכיצד יש לפעול במקרה זה?

בשנים האחרונות ולמרבה בצער אנו נחשפים למקרי הטרדות מיניות רבים המתרחשים בין כותלי בית הספר, הן מצד המורים של התלמידים והן בין התלמידים הקטינים עצמם. מקרים של הטרדות מיניות בין תלמידים בבית הספר למעשה אינם רק פוגעים בפוגע ובנפגע, אלא משפיעים על האוכלוסייה כולה בבית הספר והקהילה.

מקרים של הטרדות מיניות בתוך בית הספר הם מקרים קשים במיוחד, שכן הם משפיעים על הסביבה כולה – יכול להיות שהתלמידים היו עדים למקרה הפגיעה או לבהלה הכללית שנוצרה כתוצאה מהפגיעה, ויהיה קשה להגן על הנוגעים בדבר מפני תגובת הסביבה.

במקרים כאלו, בית הספר יהיה צריך לתת את המענה הנדרש לצרכי הסביבה כולה, ובכל מעגלי הפגיעה שנוצרו כתוצאה מהמקרה, לרבות התלמידים בבית הספר, מורי בית הספר וכמובן ההורים.

 

מהי הטרדה מינית בבית הספר על פי החוק?

מקרים של הטרדות מיניות בבית הספר אינם שכיחים, וכי יש לזכור כי הטרדה מינית אינה מחייבת מגע פיזי מכל סוג שהוא, והיא יכולה להיחשב כהטרדה מילולית בלבד.

מקרים של הטרדות מיניות בבית הספר כמובן מורכבים מעט יותר, כיוון שיכול להיות שהמקרים קרו בין מורה לתלמיד, או בין תלמיד אחד למשנהו.

על פי החוק למניעת הטרדה מינית שנחקק בשנת 1998 הטרדה מינית נחשבת לאחד מן המעשים הבאים –

  • סחיטה באיומים עבור מעשה בעל אופי מיני/ מעשה מגונה
  • הצעות בעלות אופי מיני, אשר הופנתה כלפיי אדם שהראה כי הוא אינו מעוניין בהצעה הזו.
  • התייחסות חוזרת ונשנית בעלת אופי מיני, כלפיי אדם שהראה כי הוא אינו מעוניין בהתייחסות הזו.
  • התנהגות או התייחסות מבזה ומשפילה המופנית כלפי אדם המתמקדת במיניותו או נטיתו המינית.

 

בנוסף, הטרדה מינית יכולה להיחשב כקריאה בשם גנאי בעל אופי מיני, נגיעה שאינה הולמת בגופו של אדם ללא הסכמתו, משיכה בבגדיו, כתיבת כתובות בעלות אופי מיני על כותלי בית הספר, הפצה ופרסום תמונות של אדם ללא הסכמתו תוך התמקדות במיניותו, התפשטות במקום הומה ופומבי ועוד.

 

מהו הגיל בו חלה האחריות הפלילית וכיצד יש לפעול במקרה של הטרדה מינית בבית הספר?

על פי החוק, בגיל 12 חלה אחריות פלילית על ילד כפי שהיא חלה על המבוגר. כלומר, הטרדה מינית פוגעת מצד ילדים מתחת לגיל 12 אינה בת עונשין, אך היא בהחלט מחייבת דיווח. במקרה בו התקיימה הטרדה מינית בבית הספר, ראשית יש לדווח על כך לגורמים הרלוונטים – במקרה בו ההטרדה המינית התבצעה בין קטינים, מתחת לגיל אחריות פלילית, יש לדווח לפקיד סעד.

במקרים בהם התבצעה הטרדה מינית בין אדם בוגר לקטין, יש לדווח על כך לתחנת המשטרה וכמובן להיעזר בעורך דין המתמחה במקרים של הטרדות מיניות על מנת לקבל את ההדרכה והייעוץ המשפטי הנדרש. מומלץ לקבל למידע נוסף על פגיעה מינית בילדים כדי שתדעו איך להתנהג ולהתגונן כנגד פגיעות אלו.

נערות חוזרות מהבית ספר לאחר שעברו הטרדה מינית
נערות חוזרות מהבית ספר לאחר שעברו הטרדה מינית

אולי תאהבו גם את

בוררות
מתי ניתן לערער על הליך בוררות?

בוררות הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר ליישוב סכסוכים בישראל. עם יתרונותיו הרבים, כגון גמישות, סודיות ומומחיות, אנשים ועסקים רבים בוחרים בבוררות על פני ליטיגציה מסורתית.

קראו עוד »