חיפוש

מתי ניתן לערער על הליך בוררות?

בוררות הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר ליישוב סכסוכים בישראל. עם יתרונותיו הרבים, כגון גמישות, סודיות ומומחיות, אנשים ועסקים רבים בוחרים בבוררות על פני ליטיגציה מסורתית. הבנת הליך הבוררות ותהליך הגשת ערעור לבית דין בוררות חיונית עבור כל מי שמעורב או שוקל בוררות בישראל.

 

מהי בוררות?

בוררות היא מנגנון פרטי אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים (ADR) שבו הצדדים מסכימים ליישב את המחלוקות שלהם מחוץ למערכת בתי המשפט. במקום שופט, מונה בורר או בית דין חסר פניות לדון ולהכריע בתיק. בישראל חלה על הבוררות חוק הבוררות, המעניק מסגרת משפטית לניהול בוררויות ואכיפת פסקי בוררות.

 

מתי לשקול בוררות?

הבוררות בישראל מתאימה למגוון רחב של סכסוכים, לרבות סכסוכים מסחריים, בניה, תעסוקה ומחלוקות בינלאומיות. הצדדים רשאים לבחור בבוררות מסיבות שונות, כגון שמירה על סודיות, מומחיות של בוררים ויכולת להתאים את ההליך כך שיתאים לצרכיהם הספציפיים. חשוב להעריך את אופי המחלוקת ואת הצדדים המעורבים כדי לקבוע אם בוררות היא הבחירה הנכונה.

 

הליך הבוררות בישראל

הליך הבוררות בישראל עובר הליך מובנה המבטיח הגינות ויעילות. זה בדרך כלל כולל את השלבים הבאים:

  • הסכם בוררות: על הצדדים להיות הסכם בוררות תקף, או בצורה של הסכם עצמאי או סעיף בוררות בתוך חוזה.
  • מינוי בוררים: הצדדים יכולים להסכים על מינוי בוררים. אם לא יגיעו להסכמה, בית המשפט יכול להתערב ולמנות בוררים לפי דרישה.
  • תחילת בוררות: התובע יוזם את הבוררות באמצעות הגשת כתב תביעה, פירוט העובדות, טיעונים משפטיים וסעד המבוקש. לאחר מכן מגיש המשיב כתב הגנה.
  • שימוע והוכחות: הבוררים מקיימים דיון בו הצדדים מציגים את טיעוניהם, מזמנים עדים ומגישים ראיות. התהליך יכול להיות גמיש ומותאם לצרכים הספציפיים של המחלוקת.
  • פסק בוררות: לאחר בחינת הראיות והטיעונים, הבוררים מוציאים פסק בורר, המחייב את הצדדים מבחינה משפטית.

 

הגשת ערעור לבית דין לבוררות

הגשת ערכאת ערעור על הליך בוררות בישראל היא צעד מכריע עבור צדדים המבקשים עיון בפסק בוררות. החוק מתיר לצדדים לערער על פסק בוררות לבית הדין. העילות לערעור מוגבלות וכוללות בדרך כלל:

אי סדרים פרוצדורליים: אם התרחשה אי סדירות פרוצדורלית חמורה במהלך הליך הבוררות, כגון שלילת זכותו של בעל דין להציג ראיות או אי מתן הודעה נאותה לצדדים, ניתן להגיש ערעור.

חוסר סמכות: אם בית הדין הבורר חרג מסמכותו או קיבל החלטה בעניינים שמעבר למסגרת הסכם הבוררות, ניתן להגיש ערעור.

תקנת הציבור: אם פסק הבורר סותר את תקנת הציבור הישראלית, ניתן להגיש ערעור.

הליך הגשת ערעור לבית דין בורר כולל:

מגבלת זמן: על המערער להגיש את הערעור תוך 30 יום מיום קבלת פסק הבוררות.

נימוקים לערעור: על המערער לציין בבירור את הנימוקים לערעור ולספק ראיות תומכות.

תגובה: לצד השני יש הזדמנות להגיב לערעור.

החלטה: בית הדין לבוררות בוחן את הערעור ומעניק החלטה המאשרת, משנה או מבטלת את פסק הבוררות.

 

מסקנה

הבנת הליך הבוררות ותהליך הגשת ערעור לבית דין בוררות חיונית עבור כל מי שמעורב או שוקל בוררות בישראל. עם הגמישות, הסודיות והמומחיות שלה, בוררות מספקת אלטרנטיבה חיובית לליטיגציה מסורתית. על ידי היכרות עם ההליך ועילות הערעור יכולים הצדדים לנווט את הליך הבוררות בצורה יעילה יותר ולהבטיח פתרון הוגן ויעיל של המחלוקות ביניהם.

הליך בוררות

אולי תאהבו גם את