חיפוש

מה עליי להכיר בשיטה החדשה הנקראת "חדלות פרעון"?

במידה והחובות מצטברים, גדלים ותופחים ואתה מרגיש שאתה רק מאבד שליטה – הגיע הזמן להשתמש בכלים המשפטיים השונים שיש במדינה על מנת לצאת מן המצב הזה ולהצליח לפתוח דף חדש כלכלית – הדבר אפשרי לחלוטין.

מה שמכונה בפי מי שאיננו משפטן "פשיטת רגל" הוא למעשה היום בדין הישראלי חדלות פירעון – שיטה חדשה יחסית שחוקקה לפני מספר שנים שעורכת שינויים בתחום פשיטת הרגל וההוצאה לפועל על מנת להיטיב אף יותר עם חדלי הפירעון.

 

מה המטרות של חדלות הפירעון?

להליכי חדלות הפירעון שתי מטרות המתקיימות בו זמנית – להוביל את בעל החובות לשיקום כלכלי ולהגיע להסדר שבו הן הנושים מקבלים חלק מסוים מהכסף שמגיע להם. מדובר על גישור פערים שיכול להיות מורכב לעיתים שכן ככל שהנושים מקבלים יותר כך יהיה קשה יותר לחדל הפירעון להשתקם ולהיפך.

מדובר בהסדר שיכול להיות מאוד טוב גם לחדל הפירעון ולכן כדאי מאוד לפתוח בתהליכים על מנת להיות מוכר בתור חדל פירעון על מנת שתוכל להשתקם ולשמוט חלק מסוים מן החובות שנוצרו – מה שיכול לעזור מאוד להתקדם הלאה.

 

כיצד ניתן לפתוח בהכרה בחדלות הפירעון?

הכרה בתור חדל פירעון היא תהליך משפטי מעט מורכב שכולל מספר שלבים שדורשים ליווי צמוד של עורך דין מומחה לחדלות פירעון, כמו עו"ד דניאל ינובסקי. צריך לזכור את המטרות של החוק – לכן בכל שלב נבדקת הן היכולת להשתקם (ואלו חלק מן השיקולים המסייעים בבניית התוכנית לעתיד) והן היכולת להחזיר את החובות לנושים באופן מספק.

לכן, לאחר שמוגשת הבקשה לבית המשפט ממונה אחראי מטעם בית המשפט המפקח על ההון של חדל הפירעון לעתיד. האחראי עורך חקירה מפורטת הקשורה בכל ההוצאות הכלכליות ומצבו הכלכלי של חדל הפירעון.

בין היתר נבדקות מתנות חדשות וחשודות שנתן חדל הפירעון לפני פתיחת ההליכים (מתוך החשש שהוא מבריח רכוש החוצה על מנת שלא יצטרך להיות מחולק לנושים), את סיבת פשיטת הרגל ואת הפוטנציאל שלו להשתקם כלכלי ולעמוד בתוכנית פדיון החובות.

בנוסף, כל אחד מן הנושים יוצרים אתו קשר ושוטחים בפניו את הטענות השונות שיש להם, מסבירים מה פשר החובות וכיוצא באלו. ישנם חוקים ברורים המסבירים כיצד עליו לחלק את כספו של חדל הפירעון בעוד שישנה עדיפות לנושים מסוימים (למשל מעניקי משכונים ומשכנתאות, משכורות של עובדים וכולי).

 

מתי חלים דיני חדלות הפירעון?

ההסדר החדש חל על התיקים שנפתחו לאחר שנת 2019 – בעוד מה שנפתח לפני שנה זו כפוף למערכת הדינים הישנה של פשיטת רגל. ההבדל בין ההסדרים משמעותי בייחוד בגלל שיש לדעת מי כפוף לאיזה הסדר ברמה המשפטית.

 

סיכום

חדלות הפירעון היא תהליך שנועד בין היתר להיטיב לחדל הפירעון בכך שהוא לא צריך לשלם את כל חובותיו. מדובר בתהליך חשוב ומורכב שיש לעשותו בליווי צמוד של מומחה.

כיצד ניתן לפתוח בהכרה בחדלות הפירעון

אולי תאהבו גם את

בוררות
מתי ניתן לערער על הליך בוררות?

בוררות הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר ליישוב סכסוכים בישראל. עם יתרונותיו הרבים, כגון גמישות, סודיות ומומחיות, אנשים ועסקים רבים בוחרים בבוררות על פני ליטיגציה מסורתית.

קראו עוד »