חיפוש

מה חשוב לוודא בצו הירושה

מותו של הורה, בן או בת זוג או כל אדם קרוב שהשפיע על החיים שלנו הוא מכה קשה ולא פשוטה.

עם זאת, זוהי דרך הטבע ויש לקבל ולהשלים עם המצב כפי שהוא. בתקופה שלאחר הפטירה וזמן מה לאחר תום השבעה של האדם האהוב, יש לבצע את כל ההליכים הפרוצדוראליים לקראת העברה מסודרת של הירושה לכל הזכאים.

חשוב לציין שבהעדר צו ירושה או צו קיום צוואה, אין אפשרות לפעול ברכוש המנוח או למשוך ממנו כספים. מדובר הן בחשבונות הבנק שלו והן בתוכניות חיסכון, פיקדונות או קופת גמל להשקעה, אם המנוח השקיע בהן בהתאם לתיקון 190 לפקודת מס הכנסה.

מה ההבדל בין צו ירושה לצו קיום צוואה? מה חשוב לוודא בצו הירושה?

 

צו ירושה, צו קיום צוואה ומה שביניהם

ההבדל בין שני הצווים הללו הוא שאת צו קיום הצוואה מגישים המוטבים בצוואתו של המנוח. צו קיום הצוואה מודיע למעשה על החוקיות של הצוואה ומורה לגל הגופים הפיננסיים ואחרים לקיים את הל האמור בה כלשונו. הדברים נוגעים, כמובן, לחלוקת הרכוש ואופן הביצוע שלה בין היורשים השונים. אם מי מהיורשים, או אם אדם אחר שיש לו עילה מספקת להתנגדות לקיום הצוואה מגיש התנגדות לקיום שלה, אזי הדיון בנושא עשוי להתארך. אחרת הפרוצדורה פשוטה יחסית ובסיומה מחולקת הירושה על פי התנאים שהוכתבו בצוואה.

מנגד, צו ירושה ניתן במקרה שהנפטר לא הותיר אחריו צוואה. הוצאת צו ירושה כרוכה בתשלום אגרה, שחלק ממנה מוקדש לפרסום בעיתונות ובאמצעי תקשורת אחרים על דבר מותו של פלוני. הפרסום נועד לתת הזדמנות למי שרואה עצמו כיורש של הנפטר מצד אחד, אבל דבר מותו לא הגיע לאוזניו מצד שני, להגיש בקשה או להציג את עצמו כיורש פוטנציאלי.בתום התהליך מחולק הרכוש של הנפטר בין היורשים השונים.

 

מה חשוב לבדוק בצו הירושה

הדבר הראשון שיש להקפיד עליו הוא שהיורש או האדם או קבוצת האנשים שהגישו בקשה לקבלת צו ירושה, הם אכן אנשים המוכרים כיורשים החוקיים של הנפטר. למרות העדר צוואה, ואולי דווקא בדללה, לא ניתן להעביר כספי ירושה לאנשים שאינם מוכרים כיורשים. אם לנפטר היתה ידועה בציבור והיא אכן יכולה להוכיח את העובדה הזאת, צו הירושה אכן יחול עליה.

דבר נוסף שחשוב לבדוק, הוא שכל הרכוש של הנפטר גלוי וידוע לכולם וכי הרכוש הזה יעמוד לחלוקה בין היורשים בתום התהליך. הרכוש כולל או עשוי לכלול נכסי נדל"ן, מניות וניירות ערך, תכשיטים וחפצי ערך וכן כספים המופקדים בפיקדונות, קופות גמל להשקעה (על פי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה) או אפיקי השקעה נוספים. ככל שפעולת איתור הרכוש של הנפטר יעילה ויסודית יותר, כך מסתיים הליך קיום צו הירושה במהירות רבה יותר, לרווחת כל הצדדים.

 

כסף של ירושה

אולי תאהבו גם את