חיפוש

האם כדאי לייצג את עצמי בבית המשפט?

בתי המשפט בישראל עסוקים מאוד בעשרות אלפי תיקים מורכבים שבניהם לא מעט תיקים פליליים. ההליכים המשפטיים הנם מורכבים ויש גם לא מעט ביורוקרטיה בהליך המשפטי ולכן, לא בטוח שבמידה ואתם נאלצים לנהל הליך משפטי בבית המשפט כדאי לכם לעשות את בכוחות עצמכם.

במידה ואתם עורכי דין במקצועכם ומכירים היטב את ההליכים המשפטיים והשפה המקצועית, תוכלו במקרים של תיקים מתחום התמחותכם לייצג את עצמכם. במאמר הבא ננסה לתת תשובה בסוגיה זו ומה באמת עדיף, ייצוג עצמי או ייצוג של עורך דין מומחה.

 

מה התיק שלכם

בשאלה האם לייצג את עצמכם בבית המשפט לבד חשוב לפני הכל לדעת עד הסוף באיזה סוג של תיק מדובר, האם בתיק קטן ומינורי או בתיק פלילי עם רמת מורכבות לא מבוטלת. ברור שבמקרה של תיק פלילי בכל מקרה רצוי להיות מיוצג על ידי עורך דין מומחה.

 

מה קורה בצד השני

לפני שתחליטו על ייצוג עצמי חשוב שתדעו האם הצד השני מיוצג או לא. במידה והצד השני מיוצג כדאי לכם מאוד לשקול לשכור את שירותיו של עורך דין שיעמוד אל מול עורך הדין השני. החלטה על ייצוג עצמי במצב בו הצד השני מיוצג היא על תקן הרס עצמי ידוע מראש.

 

לפחות קבלו ייעוץ

במידה והחלטתם לייצג את עצמכם בבית המשפט מכל סיבה שהיא, אל תוותרו לפחות על ייעוץ מעורך דין פלילי המתמחה בתחום הרלוונטי לתיק שלכם. ההליכה לבית המשפט ללא שום הכוונה מקצועית גובלת במעשה לא אחראי מכיוון שהסיכוי להצליח נמוך מאוד. ישנה אמרה מוכרת באנגלית בנושא שבתרגום חופשי לעברית משמעותה היא – מי שמייצג את עצמו בערכאות הנו מייצג טיפש, רצוי כנראה ללמוד מניסיונם של אחרים.

 

טיפים למייצג העצמאי

לאלו מכם שבכל זאת בוחרים לקפוץ למים הקרים, להלן מספר טיפים חשובים לדרך –

  • הכנה – הליך משפטי דורש הכנה מוקדמת ולמידה של כל הפרטים החשובים בתיק. אין לסמוך על יכולת האלתור או על יד המקרה.
  • להתמקד בעיקר – כפי שצוין בפתיח בתי המשפט מלאים בעבודה ולמרות שנהוג לומר שאדם מקבל את יומו בבית המשפט, אין זה באמת כך והוא בקושי מקבל שעה קלה. לפיכך, הקדישו את דברכם לעיקר, ללא הקדמות ארוכות וללא הכברה במילים מיותרות.
  • היו מאופקים – הליך משפטי הוא הליך שבו מעורבים על פי רוב יצרים ולכן, הכינו את עצמכם לכך שנדרש מכם איפוק בבית המשפט. התפרצות שאינה במקומה עלולה להזיק לכם.
  • סימולציה כחלק חשוב מההכנה לדיון – ערכו לעצמכם חזרה גנרלית לפני הדיון בבית המשפט, ככל שתדברו לשופט ולא תקריאו כך יהיו דבריכם ברורים ורהוטים יותר.
  • מסמכים נלווים ותיעוד מכל סוג – השתדלו להסתמך על מסמכים כתובים ולא מילים שבעל פה, בכל הזדמנות הוסיפו מסמך המגבה את עמדתכם.

 

לסיכום – היו נחושים

ראשית, היו נחושים בהחלטתכם ואם היא שולחת אתכם לבד לבית המשפט חשוב שתגיעו לשם מוכנים ונחושים שהצדק עמכם.

 

בית משפט

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אולי תאהבו גם את

בוררות
מתי ניתן לערער על הליך בוררות?

בוררות הפכה לשיטה פופולרית יותר ויותר ליישוב סכסוכים בישראל. עם יתרונותיו הרבים, כגון גמישות, סודיות ומומחיות, אנשים ועסקים רבים בוחרים בבוררות על פני ליטיגציה מסורתית.

קראו עוד »